top of page

Pressing Matter

The signing of the MOU with Universitas Nias Raya – Dr Martiman S. Sarumaha, on 15 December 2023

15 December 2023

The signing of the MOU with Universitas Nias Raya – Dr Martiman S. Sarumaha, on 15 December 2023 in the context of the Pressing Matter joint research on the physical anthropological research on Nias in the early 1900s and its material legacies.

WACANA Journal of The Humanities of Indonesia

Locating Indonesia’s cultural archive
Towards decolonial and intersectional histories of
Indonesia

November 2023

As movements of decolonization sweep across the world, this edition of Wacana seeks to explore Indonesia’s “cultural archive” as outlined by Edward Said (1993) and Gloria Wekker (2016), from a historical perspective and seek to shift the perspective, gaze, and experience towards a decolonial stance in a reconsideration of colonialism and coloniality in Indonesian history.

Artlink

Indonesian art in the world: A curators’ roundtable

April 2023

This roundtable discussed the profound shifts in the collecting and exhibiting of Indonesian art internationally in recent years. By Russell Storer and Aaron Seeto in conversation with Sadiah Boonstra, Horikawa Lisa, and Seng Yu Jin.

Universitas Nias Raya

Peneliti dari Belanda Mengunjungi Universitas Nias Raya

3 February 2023

Universitas Nias Raya, Kamis (02/02/2023), Universitas Nias Raya menerima kunjungan yang luar biasa dari dua peneliti asal Belanda yaitu Gert Jan (antropolog) dari Universitas Utrecht dan Sadiah Boonstra (sejarawan) dengan tujuan hendak mengadakan kolaborasi dalam menemukan makna yang mendalam dari penelitian yang telah dilakukan oleh seorang Antropolog bernama J.P.Kleiweg de Zwaan tentang “The Facial Plaster Casts” di daerah Nias. Penelitian yang dilakukan Kleiweg adalah beliau mencetak beberapa wajah dengan semen dari berbagai daerah yaitu dari Nias, Minangkabau dan Jakarta untuk menemukan teori ras.

Locus – Tijdschrift voor Cultuurwetenschappen 25 (2022)

Over de de/kolonialiteit van Kebun Raya Bogor, museumobjecten en hedendaagse Indonesische kunst

27 January 2022

Op 10 maart 2020, de eerste dag van het staatsbezoek aan Indonesië, droeg koning Willem-Alexander in de botanische tuinen in Bogor (het voormalige koloniale Buitenzorg), de Kebun Raya Bogor, de keris (rituele dolk) van de Indonesische verzetsheld prins Diponegoro (1785-1855) over aan president Joko Widodo. De keris was bijna twee eeuwen onvindbaar geweest in een Nederlandse museumcollectie. Dat uitgerekend de botanische tuinen in Bogor werden uitgekozen voor de teruggave van een belangrijk voorwerp van een Indonesische held zegt veel over de betekenis van Kebun Raya Bogor. De tuinen zijn een plek waar geschiedenis, kennis en museumobjecten samenkomen met imperialistische politiek, economie en de esthetiek van planten.

De Nederlandse Boekengids

Gevangen: Indonesische dekoloniale denkers in vertaling

Jan 21, 2022

De gedeelde Nederlands-Indonesische geschiedenis houdt de gemoederen flink bezig. Daarbij is te merken dat Nederlandse uitgevers zich meer en meer inspannen om naast (nieuwe) Nederlandse inzichten, interpretaties en perspectieven ook Indonesische te laten klinken. Dat resulteerde afgelopen jaar onder meer in een uitgave van de privébrieven van de eerste premier van Indonesië en in heruitgaven van de beroemde romans van Pramoedya Ananta Toer.

de Volksrant

Dit reliëf op de Borobudur is getuige van een lange zeevarende én culturele traditie in de Indonesische archipe

-

Toen in de 15de en 16de eeuw Portugezen, Spanjaarden en Nederlanders naar de Indonesische archipel voeren, op zoek naar specerijen, had dat gebied al een zeer groot handelsnetwerk. Ook (luxe) goederen, cultuur en religie werden al eeuwenlang via dat netwerk uitgewisseld. Europeanen sloten achter aan in de rij.

Dewi Magazine

Regenerasi Skena Seni Tanah Air

2022

Dunia perlahan-lahan keluar dari kebuntuan setelah dua tahun lebih dilanda pandemi. Begitu pula dengan dunia seni yang saat ini telah ramai lagi dengan berbagai aktivitasnya, baik di Indonesia maupun di mancanegara. Yang menarik untuk kita amati, dunia seni pascapandemi ini tak lagi sama seperti sebelumnya. Terasa begitu reflektif dalam proses pemulihannya, dunia seni kini bergerak dengan berani ke arah baru yang kian menantang. Beberapa bulan belakangan ini, pembukaan galeri serta pameran seni begitu menjamur di Ibu Kota maupun di berbagai daerah di tanah air.

ART SG

Exhibition Review: "Agus Suwage: The Theater of Me"

2022

Museum MACAN's "Agus Suwage: The Theater of Me", is a major survey exhibition of the work of Agus Suwage, one of Indonesia’s leading contemporary artists, who came to prominence in the mid-to-late 1990s. Curated by Museum MACAN Director Aaron Seeto and refracted through intimate and personal narratives, the work in this exhibition addresses sweeping cultural and political themes. The exhibition includes around 80 works, consisting of major installations, sculptures, paintings, and drawings, and explores the development of Agus Suwage’s work in Indonesia’s Reformasi context.

Inside Indonesia

1965 Today, 56 years after the Indonesian massacres

Oct 1, 2021

What to do with the dark pages of our history? Over 20 years after the fall of Suharto in 1998, the urgency to revisit the discourse of the anti-communist massacres of 1965-66 continues to exist even though space and freedom has opened up for victims to come forward with their stories.

Art SG

Exhibition Review:"Stories Across Crossing Lands"

Jan 23-May 23, 2021

Aptly titled, Stories Across Rising Lands offers a variety of artist perspectives on the historical and geographical diversity of Southeast Asia. As Museum MACAN’s first-time ever collaboration with an external curator Jeong-ok Jeon, a long-time Jakarta-based curator originating from Korea, the exhibition provides a balanced geographical and topical spread. Eight artists and one artist duo offer unique, historically, socially, politically specific and localized perspectives of lived realities across Southeast Asia.

Inside Indonesia

Exhibited as Losers

May 3, 2021

A timelapse video of a sprouting red bean is accompanied by an Indonesian language voiceover delivered in a soft, fairytale voice : ‘This is about how humans are born, live and die returning to soil. And for the unfortunate ones, to be dug up again before their time to be exhibited to the world as the losers,’ says the narrator with more than a hint of sarcasm.

National Gallery Singapore Magazine

Pooja Nansi Responds to Lim Cheng Hoe

April 8, 2019

What might a female writer born in 1981 in Baroda, India have in common with a landscape water colourist born in 1912 in Amoy, China? This is the question Singaporean poet Pooja Nansi asked herself when we invited her to create an artistic response to the exhibition Lim Cheng Hoe: Painting Singapore in early 2018.

National Gallery Singapore Magazine

Dancers from LASALLE Respond to Danh Vo’s Ng Teng Fong Roof Garden Commission

March 12, 2019

Across three weekends in August and September 2017, 11 dancers filled the site of Vietnamese-born Danh Vo’s sculptural installation on the Gallery’s rooftop. It was the first public programme for the inaugural Ng Teng Fong Roof Garden Commission series.

Imperial Global Exeter

Rewriting Dutch Colonial Histories – final response with Caroline Drieënhuizen

Januari 10, 2017

Before the holidays we read Paul Doolan’s response to our post with great interest. We appreciate the time and effort Mr Doolan took to reply to our post as we think a fruitful debate will progress knowledge. With this writing we give a final reaction to Mr Doolan and if it is not for knowledge progression, it will at least get Dr Sadiah Boonstra’s name spelled correctly.

Imperial Global Exeter

Rewriting Dutch Colonial Histories with Caroline Drieënhuizen

December 5, 2016

Paul Doolan (Zürich International School / University of Konstanz) recently criticized Dutch historians for their failure to decolonize Dutch and colonial history, and suggested the contribution of what he calls ‘outsiders’ as a solution. In doing so, however, he overlooks the fact that there are and have been many initiatives to rewrite Dutch colonial history.

WO2 Onderzoek Uitgelicht

Omgaan met Zwarte Bladzijden. Musea en Koloniale Erfenis

2015

Nu in Nederland, net als elders, de publieke aandacht groeit voor zwarte bladzijden van de geschiedenis, worden pogingen ondernomen onze koloniale geschiedenis te herschrijven. Het boek Roofstaat. Wat iedere Nederlander moet weten van Ewald Vanvugt is daarvan een voorbeeld. Ook Nederlandse musea, als bewaarders van materiële overblijfselen, objecten en kunst, worstelen met de vraag hoe ze met deze pijnlijke geschiedenis kunnen omgaan, zodat we ervan kunnen leren.

Experiment NL – Wetenschap in Nederland

Machtstheater

-

Politiek is vaak theater, maar theater is ook politiek. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van historica Sadiah Boonstra aan de VU naar de Indonesische Wayang theatervorm, die in 2003 tot Unesco-erfgoed werd uitgeroepen. De eerste beschrijvingen van dit poppentheater stammen uit de koloniale periode. Nederlandse geleerden waren denigrerend en negeerden vermakelijke aspecten, zoals flauwe en grove grappen.

bottom of page